weerbaarheid

Weerbaarheid vergroten is een veelgenoemde term de laatste jaren.
Wat is weerbaarheid eigenlijk? Voor mij betekent het dat een kind op een manier op kan komen voor zichzelf, waarbij het kind zelf, noch een ander over z’n grens gaat, of geschaad wordt. De oorzaak van een verminderde weerbaarheid ligt vaak in een gebrek aan zelfvertrouwen en/of een negatief zelfbeeld. Ook kan het zijn dat kinderen zo’n groot gevoel voor rechtvaardigheid hebben, dat ze continu verwikkeld raken in vervelende situaties, of pestgedrag tussen kinderen.

In beide gevallen is het belangrijk voor een kind om aan zelfvertrouwen (waar liggen je kwaliteiten en competenties) en zelfbeschikking (het recht om zelf te kunnen kiezen wat je doet en je grenzen kunnen bewaken) te werken

Heb jij als ouder het idee dat jouw kind wel wat meer weerbaarheid kan gebruiken? Neem dan contact met mij op. Ik pas per kind, per gezin maatwerk toe om de gewenste doelen te behalen.

Lees ook de volgende case, waarin weerbaarheid en zelfvertrouwen en zelfbeeld volop aan de orde zijn. Vanuit privacy overweging heb ik mijn clientje een fictieve naam gegeven.


Hoe Aafke tóch op haar school kon blijven, terwijl ze gepest werd…

De ouders van Aafke zaten met de handen in het haar; hun dochter had een klas die al vanaf de kleuterschool niet lekker liep en nu in groep zeven liep het de spuigaten uit. Aafke werd gepest en ze raakte ook vaak verzeild bij allerlei problemen in de klas. “Ze blijft ook maar praten over alle ellende en er is bijna geen ruimte voor haar zus om dingen te delen aan tafel”. Haar ouders overwogen serieus om haar groep acht op een andere school te laten doen. Geen makkelijke keuze.

Aafke was behoorlijk ongelukkig. Ze werd inderdaad gepest en betrok zichzelf ook vaak bij nare verwikkelingen. Ze had geen betrouwbare  vriendinnen en wilde zelfs niet bij de ‘relaxte’ kinderen zitten, omdat ze dacht dat niemand haar wilde.
En toch wilde ze graag haar probleem aanpakken. Zonder dat ze zelf het hele proces dat ze doormaakte bewust door had, is het haar in een sneltreinvaart van slechts vier sessies gelukt om inzicht te krijgen in haar eigen rol en keuzes en zelfs in staat geweest om deze om te buigen naar keuzes die voor haarzelf veel fijner zijn en waar ze energie van krijgt. Daarnaast heeft ze veel kwaliteiten van haarzelf ontdekt en weet ze weer hoe ze plezier kan maken.
Ze durfde het uiteindelijk aan om zelf graag groep acht in haar lastige klas aan te gaan en tot op de dag van vandaag lukt dit goed. Ze heeft zelfs weer een hartsvriendin! Aafke gunt zichzelf nu positieve ervaringen en vrienden en wordt niet meer steeds aangetrokken door het negatieve in de klas.

Prachtig elke keer weer om te ervaren hoe gemotiveerd kinderen zijn om hun problemen aan te pakken. Zelfs wanneer ze zo vast lijken te zitten.

Plaats hieronder je reactie

Your email address will not be published.